ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΤΕΡΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Θέμα: «Πρόταση Πανελλήνιας Αγωνιστικής Σπουδαστικής Παράταξης για την ουσιαστικότερη αξιολόγηση των Ιδρυμάτων».
Στα σύγχρονα Ευρωπαϊκά κράτη κάθε τομέας της κοινωνίας, έτσι και η παιδεία αξιολογούνται από το κράτος και βελτιώνονται. Η διαφάνεια και η συμμόρφωση στις κανονιστικές διατάξεις αποτελούν τα κύρια εργαλεία της αποτελεσματικότητας της αξιολόγησης. Στην χώρα μας διεξάγεται η διαδικασία της αξιολόγησης με τρόπο ο οποίος δεν κρίνεται ώριμος για την εξέλιξη και αυτοβελτίωση των Ιδρυμάτων. Γι αυτό τον λόγο προβαίνουμε στην παρακάτω τοποθέτηση.
Πιο συγκεκριμένα, η αξιολόγηση πρέπει να αποτελεί μια διαδικασία πολυδιάστατη ώστε να καλύπτει όλο το φάσμα της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αυτό σημαίνει ότι οι φοιτητές θα πρέπει να αξιολογούν την εκπαιδευτική διαδικασία, οι εκπαιδευτικοί και οι διοικητικοί υπάλληλοι να αξιολογούν το εργασιακό περιβάλλον και το Ίδρυμα να επιδέχεται την εξωτερική αξιολόγηση ως ένα παράγοντα ενίσχυσης του αυτοβελτιωτικού χαρακτήρα της αξιολόγησης. Με αυτό τον τρόπο η εκπαιδευτική δομή θα εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα που θα την βοηθήσουν στην εξέλιξή της.
Στην συνέχεια αυτής της συλλογιστικής, η οργάνωση αυτής της διαδικασίας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματικότητά της. Διακρίνουμε δυο πυλώνες αξιολόγησης την εσωτερική και την εξωτερική. Όσο αναφορά την εσωτερική αξιολόγηση η λειτουργικότητα της θα εξυπηρετηθεί με μια παράλληλη διπλή διαδρομή. Αρχικά, οι φοιτητές αξιολογούν την εκπαιδευτική διαδικασία και το διδακτικό έργο. Έπειτα οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να ελέγχουν την αποδοτικότητα των Προγραμμάτων Σπουδών, την υλικοτεχνική υποδομή καθώς επίσης και τις συνθήκες εργασίας τους. Στην εσωτερική αξιολόγηση δεν θα πρέπει να παραλείπεται και η γνώμη των διοικητικών υπαλλήλων για το εργασιακό περιβάλλον.
Ένα επιτυχημένο μοντέλο λειτουργίας ενός Ιδρύματος δεν θα πρέπει να είναι φοβικό σε μια διαφανή εξωτερική αξιολόγηση. Δηλαδή, η εξωτερική αξιολόγηση πρέπει να διενεργείται από επιτροπές που θα ορίζει η ανεξάρτητη αρχή και θα αποτελούνται από πολυετούς εμπειρίας αναγνωρισμένους ακαδημαϊκούς ανθρώπους. Έτσι, τα συμπεράσματα θα αποτελούν χρήσιμα προϊόντα εκμετάλλευσης από τα Πανεπιστήμια για την αναβάθμιση τους.
Όλα τα παραπάνω πρέπει να αποτελούν μέρη ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου που θα προστατεύεται από διαυγή χαρακτηριστικά. Επεξηγηματικά, τα αποτελέσματα της αξιολόγησης πρέπει να είναι προσβάσιμα σε όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου με ποικίλους τρόπους (πίνακες ανακοινώσεων, διαδίκτυο κτλ). Η επεξεργασία των αποτελεσμάτων θα πρέπει να επιφέρει αλλαγές στον χώρο του Πανεπιστημίου. Αυτές οι αλλαγές θα πρέπει να προστατεύονται από την μη τήρηση τους με ένα πλαίσιο κλιμακούμενων κυρώσεων προς τον εκάστοτε αρμόδιο.
Ως ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΑΞΗ κρίνουμε επιτακτική την ανάγκη της δημιουργίας ενός νέου δημιουργικού και ανταποδοτικού συστήματος αξιολόγησης. Μετά από χρόνια λειτουργίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων η αξιολόγηση μπορεί να επιφέρει ένα σταθερό κύκλο μεταρρύθμισης στα κακώς κείμενα της εκπαίδευσης.